torstai 22. joulukuuta 2011

2000, iso kiitos ja kilpailu

Iso kiitos. Eilen on pyörähtänyt 2000 lukijaa täyteen. En olisi uskonut tätä näin lyhyessä ajassa ja kävijämäärät ovat jatkaneet kasvuaan. Haluan kiittää kaikkia kävijöitä ja olen ylpeä runsaasta meilipalautteesta. Toivoisin, että tulevaisuudessa myös kommentti-osioon uskallettaisiin kirjoitella enemmän. Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa eteenpäin.

Halusin julistaa isomman tasaluvun saavuttamista. En ole koskaan ollut mikään suuri kilpailujen ystävä, mutta minulla sattuu olemaan ylimääräistä annettavaa ja jos kerran kilpailun järjestää, niin koen velvollisuudekseni tehdä sen kunnolla. Tarjolla onkin nyt ihan tuntuvat palkinnot, sillä toista kilpailua tuskin ainakaan lähiaikoina tulee. Ennen kilpailun ohjeita, haluan kuitenkin vastata muutamaan meilillä tulleeseen kysymykseen.

Ensinnäkin blogissani ei ole mainoksia ja niitä ei myöskään tule. En ole suuri mainosten ystävä ja ne mielestäni häiritsevät lukemista. Mainokset ovat myös hankalia jos yrittää lukea blogia esimerkiksi tablet-koneelta tai matkapuheimen selaimella. Blogini ei ole eikä tule olemaan mitenkään taloudellinen tai voittoa tavoitteleva - sitä puolta edustan töissä jo ihan tarpeeksi. Toiseksi en ole halunnut keskittyä niinkään miesten muotiin, mutta ajattelin ottaa sitä enemmän esille ensi vuonna ja esitellä esimerkiksi miesten vaatetusta yleisellä tasolla.

Foiniks kilpailu 22.12.2011 12:00 - 1.1.2012 12:00

Tehtävä:


Kerro lyhyesti miten suomalainen muotiteollisuus voisi menestyä paremmin kansainvälisillä markkinoilla? Ja mikä on sinun mielestäsi tällä hetkellä paras suomalainen muotibrändi?

Palkinnot:
1. Stockmann lahjakortti á 200 euroa. On voimassa 16 kk arvontahetkestä.


2. Marie Claire Fashion shows 2012 lehti, joka esittelee vuoden 2012 muotia sisältäen kaikki tärkeimmät kaupungit ja suunnittelijat. 3 kpl arvo á 15 euroa.

3. Ja lohdutuspalkintona yksi lounas blogin pitäjän kanssa Helsingissä, kirjoittajan mielestä kaupungin parhaassa ravintolassa. Of course, on me. Ilmoita vastauksessa osallitutko myös lohdutuspalkinnon arvontaan, vai vain kahteen ensimmäiseen kohtaan.

Osallistuminen:

Kilpailuun osallistutaan vastaamalla kommenttikenttään. Liitähän mukaan sähköposti-osoitteesi ja korvaa @ merkki ET merkinnällä spämmin välttämiseksi. Esimerkiksi yksi.esimerkkiETposti.net.

Jokainen henkilö voi osallistua kilpailuun vain kerran. Vastaus molempiin kysymyksiin edellytetään kilpailuun osallistumiseksi. Kilpailu päättyy tammikuun ensimmäinen päivä ja suoritan silloin arvonnan. Voittajiin otan yhteyttä henkilökohtaisesti. Ilmoita erikseen osallitutko lohdutuspalkinnon arvontaan.

Onnea kilpailuun!

Esimerkkivastaus:

Koulutusta pitäisi parantaa avaamalla uusia linjoja sekä ammattikorkeakouluihin että yliopistoihin. Tätä kautta saisimme lisää ammattitaitoisia työntekijöitä ja se helpottaisi tulevaisuudessa menestymistä.

Minna Parikka. Koska kengät ovat näyttäviä ja ne erottuvat joukosta.

Osallitun myös lohdutuspalkinnon arvontaan.

esimerkki.vastausETsahkoposti.net

80 kommenttia:

  1. tulee menestymäänkin, kuten ivana helsinki

    VastaaPoista
  2. Panostamalla kansainväliseen markkinointiin ja mainontaan. Suomessa on upeita malleja, mutta myös ulkomaalaisia malleja voisi harkita tuomaan näkyvyyttä. Kuitenkin on tärkeää säilyttää oma linjansa ja pysyä rehellisenä itselleen. Menestyminen on vaikeaa, mutta jotkut siihen yltävät; taidolla, tiedolla ja usein myös sattumalla, kuten esimerkiksi juuri IvanaHelsinki ja Minnat Parikka ja Hepburn (näistä brändeistä myös pidän ikisuosikki Marimekon lisäksi).

    jasmin1987ETjippii.fi

    VastaaPoista
  3. Muotiteollisuus Voisi Menestyä kun laittaa marimekon ja tunnettujen ihmisten Vaate ´Merkkejä Markkinoille.

    Pehmis78@hotmail.com

    VastaaPoista
  4. Paola Suhosella on kiinnostavia, erilaisia töitä. Suomalaiset eivät osaa markkinoida yhtä tehokkaasti muotiakaan kun esimerkiksi länsinaapurimme. Enemmän brändäystietoa ja oikeaa, kohdistettua mainontaa sekä verkostoitumista niin tiet maailmallekin aukeavat paremmin.

    VastaaPoista
  5. Paola Suhosella on kiinnostavia, erilaisia töitä. Suomalaiset eivät osaa markkinoida yhtä tehokkaasti muotiakaan kun esimerkiksi länsinaapurimme. Enemmän brändäystietoa ja oikeaa, kohdistettua mainontaa sekä verkostoitumista niin tiet maailmallekin aukeavat paremmin.

    anieminen ET gmail.com

    VastaaPoista
  6. janni.halonen ET gmail.com

    Suomen pitäisi ottaa mallia Voguesta. Nytkin muotiin on tulossa intilaiaset jutut.

    VastaaPoista
  7. Antamalla mielikuvituksen lentää...kaikessa pitää olla "se joku juju" ja enempi värejä käyttöön!
    Marimekko on hyvä, Katri Niskanen on mainio suunnittelija.

    VastaaPoista
  8. Muotiteollisuus voisi menestyä lisäämällä enemmän markkinointia ulkomailla ja hakeutumalla muotitapahtumiin esittelemään mallistojaan. Ehkä joku voisi perustaa esim. New yorkiin suunnittelukoulun, jonne suomalaiset muodin opiskelijat voisivat mennä ja tulla ehkä näin paremmin esille. Minna Parikan sanoisin myös suosikikseni, laukut ja kengät ovat ihania.

    marikaxETgmail.com

    VastaaPoista
  9. Suomalaisia malleja lisää ulkomaille esittelemään suomalaisia nousevia brändejä.

    Paras suomalainen muotibrändi on mielestäni ylivoimaisesti Marimekko.

    En osallistu lohdutuspalkinnon arvontaan, kun valitettavasti asun toisella puolella Suomea..

    ice_creamETsuomi24.fi

    VastaaPoista
  10. Mert otsamon ja Katri Niskasen töitä ulkomaille



    Nina.Sihvonen@luukku.com

    VastaaPoista
  11. Muoti vaatii tekijänsä - koulutus ja panostus asiaan on lähtökohta, sen jälkeen tulevat markkinointiponnistukset, raha ja kärsivällisyys. - Marimekko on jaksanut ponnistaa vuosikymmenestä toiseen sortumatta trendeihin.

    Valitettavasti en asu enää Helsingissä, joten osallistun vain kahden ensimmäisen palkinnon arvontaan. Ihanaa tulevaa vuotta!
    marit.koskinen@luukku.com

    VastaaPoista
  12. Ivana Helsiki on menestynyt-
    Floridassa on paljon suomalaisia.
    Sinne voisi viedä suomalaisia vaatteita-
    raijastiina@suomi24.fi

    VastaaPoista
  13. Ensin Suomeen pitäisi saada jonkinasteinen vaateteollisuus. Jotenkin se suoraan huipulle ajatus ei oikein tunnu uskottavalta.

    Marimekko on todella kovan luokan nimi ja tekijä.

    nim. m-mekko

    VastaaPoista
  14. Mielestäni suomalainen muotiteollisuus menestyisi paremmin, jos se saisi enemmän merkkejään näytille ympäri maailmaa. Myös turistit ovat yksi ryhmä, jotka kertovat maailmalla suomalaisesta muodista. Niitä siis lisää.

    Paras suomalainen muotibrändi on ehdottomasti Marimekko.

    nealahnaEThotmail.com

    VastaaPoista
  15. Ehkä koulutuksessa voisi panostaa kansainvälisyyteen. Paras brändi on kait Marimekko. Ajattoman tuntusia designeja.

    Osallistun vain kahteen ensimmäiseen arvontaan. Turhan monrasataa kilsaa matkaa olis lounaalle. ;)


    markkuarvontaETairpost.net

    VastaaPoista
  16. Ivana Helsinki on jebaa! oppilaitoksissa voisi tehdä ulkomaanvierailuja...

    Ylhäällä jo Marimekkoa kehuttiinkin, ihan aiheesta.
    Kahteen ensimmäseen arvontaan jätän lippuni.

    stefanETmailcan.com

    VastaaPoista
  17. Rohkaisemalla ja tukemalla nuoria suunnittelijoita osallistumaan kansainvälisiin kilpaiuihin.


    Jos parhaan ajatellaan olevan tunnetuin, niin Marimekko.

    En osallistu lohdutuspalkinnon arvontaan.

    paivihr AT hotmail.com

    VastaaPoista
  18. Kaikille avoimet kilpailut suunnittelijoille.

    Marimekko

    emssmeETwindowslive.com

    VastaaPoista
  19. Suomen vaateteollisuus menestyisi paremmin jos panostettaisiin enemmän kansainväliseen markkinointiin ja mainontaan.

    Paras brändi on mielestäni Marimekko,

    Osallistun kaikkien palkintojen arvontaan.

    tarja.korhonenETmaxinetti.fi

    VastaaPoista
  20. Valtion tukea markkinointiin. Valttikortit ylsilöllisyys ja pienet tuotantosarjat.

    Osallistun arvontoihin, ei lohdutuspalkinto
    leena.oma@gmail.com

    VastaaPoista
  21. Suomalaisilla suunnittelijoilla on kaikki edellytykset menestyä, mutta harvat saa ansaitsemansa näkyvyyden. Suomesta löytyy paljon uniikkeja suunnittelijoita, ja näkyvyyttä saisi mainonnalla ja tukirahoilla. Ongelma kuitenkin on että mainonnan kautta useat mallistot muuttuvat ja se suomelle ominainen yksilöllisyys voi kadota. Olisi hienoa nähdä vielä joku päivä suomalainen suunnittelija muodin huiipulla (ei siis ohjelma muodin huipulla :D )

    Paras muotibrändi on designbykatrin (Katri Niskala) vaikka en Angry Birds mekosta pitänytkään :)

    Osallistun kahteen ensimmäiseen kilpailuun

    ..ja sähköposti: kata.nyEThotmail.com

    VastaaPoista
  22. Suomalainen muoti menestyisi paremmin kansainvälisillä markkinoilla jos lahjoitettaisiin hollywood tähdille vaatteitta, joiden kautta saa mainosta.

    Suomalainen paras muotibrändi on designbykatrin.

    Osallistun kaikkien kolmen palkinnon arvontaan. :)

    s-posti:yassu@live.fi

    VastaaPoista
  23. Ehdottomasti pitäisi valtion tulla hommaan mukaan; loistavia suunnittelijoita meillä ononon... Rahaa- eieiei. valitettavasti.

    Ivana on kova sana. Marimekko on ikuisuuskova. Ja lisää Anna-Sofian tasoisia, persoonallisia ja KIELITAITOISIA esittelijöitä ulkomaisiin näytöksiin!

    Iloiten minä arvontoihin osallistun.

    Os: four_seasons.1EThotmail.com

    VastaaPoista
  24. Suomessa koulutukseen pitäisi panostaa enemmän, koulutukseen lisää kansainvälisyyttä, yhteistyöverkkoja maanrajojen ulkopuolelle luotava enemmän ja lisää koulujen välistä yhteistyötä menestyviin muotimaihin. Nuorille suunnittelijoille enemmän kilpailuja ja näkyvyyttä.

    Sain joulupukilta ihanan Balmuirin kid mohair -huivin. Nyt vain ihastelen huivia ja totean, että Balmuir on mielstäni paras suomalainen muotibrändi. Heillä on myös ihanan kansainväliset verkkosivut :)

    Osallistun vain 1.palkinnon arvontaan :)

    Anna
    ankary84ETgmail.com

    VastaaPoista
  25. Omaperäisyydellä voi menestyä niinkuin Minna Parikka. Myös selkeästi erottuvalla design-tyylillä niinkuin Marimekko.
    Tuotesijoittelua elokuviin, kunnon koulutusta Suomessa ja uskoa omiin ideoihin.
    osallistun myös lohdutuspalkinnon arvontaan :)
    saracleaderETsuomi24.fi

    VastaaPoista
  26. Koulutus linjojen lisäämistä.

    ivanahelsinki

    mariestrange(at)hotmail.com

    VastaaPoista
  27. Koulutuslinjoja voitaisi monipuolistaa ja opiskelua tukea enemmän taloudellisesti.

    Paras suomalainen muotibrändi on Marimekko, koska kuosi on ihana.

    Osallistun myös lohdutuspalkintojen arvontaan:)

    sabinette42EThotmail.com

    VastaaPoista
  28. Hyvä koulutuskaan ei riitä jos ei osata markkinoida! Lisää näkyvyyttä saadaan kunnon markkinoinnilla, taitoahan suomesta löytyy.
    Ivanahelsinki on mielestäni paras brändi.
    En osallistu lohdutusarvontaan.
    anninkaETsuomi24.fi

    VastaaPoista
  29. Suomea kannattaa mainostaa eri tavoilla, paras brändi on Marimekko.Osallistun myös lohdutuspalkintojen arvontaan.
    mark4cETluukku.com

    VastaaPoista
  30. Markkinointi, koulutus, mainonta. Voisi olla myös matkoja, tuttuusprojekteja, kontakteja ulkomaille, kieliopetusta/kulttuurimme tunnetuksi tekemistä. Paras brändi IivanaHelsinki. Laatu ja innovatiivisuus, uudet ideat myyvät.
    maaguisaETgmail.com
    En osallistu lohdutuspalkintojen arvontaan.

    VastaaPoista
  31. Suomalainen muotiteollisuus menestyy, kun nuorison luovuutta ei tukahduteta. Annetaan kaikkien villien ideoiden toteutua ja kannustetaan hulluihinkin kokeiluihin. Turha sovinnaisuus ja "mitähän nuo minusta ajattelee"- asenne romukoppaan. Tämä idea ei vaadi edes rahaa.

    Mieluisin brändi tällä hetkellä on minulle Marimekko... tuoreempia odotellessa. Marimekossa viehättää selkeys ja värit.

    En osallistu lohdutuspalkinnon arvontaan, pääpalkinto tietenkin innostaa.

    terveisin suviuniETgmail.com

    VastaaPoista
  32. Kaikki auttaa, mikä on hyvin ja uudella tavalla tuotu julki, mainostaminen älyllä, markkinointi sydämellä, tuotteet valmiina käyttöön, ideat raikkaasti ja erinomaisesti viimeisteltyinä. Paras brändimme/se mitä voimme suomalaisina antaa maailmalle on MADE IN FINLAND, sen taakse kätkeytyy mielestäni edelleen laatu ja perinteet, sekä arvokas osaaminen. MADE IN FINLAND by Marimekko on paras brändimme tällä hetkellä.
    En osallistu lohdutuspalkintojen arvontaan.
    danie2ETluukku.com

    VastaaPoista
  33. Suomalainen muotiteollisuus voisi menestyä paremmin kansainvälisillä markkinoilla sekä myös kotimaisillakin luomalla enemmän uniikkeja trendejä, materiaali tarkoin valittua, mainostamiseen enemmän panostusta ja älyä, muun muassa käyttäjien arvioita tuotteista, hieman halvemmat hinnat sekä markkinointi ei olisi sellaista että "osta osta!" eli tuputusta, vaan asiakas täytyisi oikeasti saada innostumaan tuotteesta, luoda hänelle hyvä mielikuva ja luottamus firmaan ja tuotteisiin, näin luodaan kansainvälisen yhteistyön hyvä pohja.
    Myös vintage olisi hyvä idea menestymiseen, sillä uskon, että meitä on monia faneja.

    Tällä hetkellä paras brändimme on Marimekko, sillä he ovat suomalaisuuden perikuva, kauniit kuosit, materiaali kestävää mutta hinnat hieman liian korkealla, jolloin kaikilla ei ole varaa ostaa kyseisen firman tuotteita.

    En osallistu lohdutuspalkinnon arvontaan.

    emoscreamoloveEThotmail.com

    VastaaPoista
  34. Suomalaisen muotiteollisuuden täytyy erottua markkinoilla edukseen, sillä olemme pieni ja muotialalla melko tuntematonkin maa (verrattuna vaikkapa Ranskaan tai Italiaan). Täytyisi kehitellä jotakin suomalaisuuteen liittyvää, joka ainutlaatuisuudellaan herättäisi kiinnostusta muotialan asiantuntijoissa ja ihan tavallisissakin kuluttajissa ympäri maailmaa.

    En osallistu lohdutuspalkinnon arvontaan.

    gilppari92@hotmail.com

    VastaaPoista
  35. suomalaisista suunnittelijoista koostuva "tähtirymä"voisi kierrellä yhdessä porukassa euroopan suurimmat kaupungit läpi esitellen osaamistaan esim näyttelyiden avulla.blogeista itselle ei ole muodostumut suosikkia.
    helsinkiin on sen verran pitkä matka että en osallistu lohdutus palkinnon arvontaan
    lmasaETsuomi24.fi

    VastaaPoista
  36. suomalaista designea pitää saada näkyville. viedä eril. messuille ja muotigaaloihin. mm. minna parikkaa kannattaa boostata, hän on huomisen nimi.

    VastaaPoista
  37. suomalainen muoti menestyisi paremmin, kun ei matkittaisi liikaa muiden maiden muotia, vaan keskityttäisiin omaan osaamiseen ja taitoon. suomalaisen muodin pitäisi olla rohkeampaa kuin nyt että menestyisivät myös muualla

    VastaaPoista
  38. Ehkpä jonkun rahakkaan tahon pitäisi ruveta sponsoroimaan suomalaista muotia. Koulutus on varmasti hyvää jo nyt, mutta käsittääkseni sitä ollaan karsimassa. Markkinointiin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota ja erityisesti ulkomaisissa lehdissä pitäisi mainostaa. Monet suunnittelijathan jakavat jo nyt vaatteitaan ja kenkiään julkkiksille ja voivat sitä kautta lisätä kiinnostusta.

    Minna Parikka on oma suosikkini.

    VastaaPoista
  39. Uskomalla että näin todellakin voi tapahtua - asenne, usko suomalaiseen osaamiseen ja ennen kaikkea sitkeys ratkaisee. Verkostoituminen on tärkeää ja verkostojen luontiin tulee systemaattisesti panostaa.

    Paras brändi on Marimekko.

    Osallistun myös lohdutuspalkinnon arvontaan.

    hansusmailETgmail.com

    VastaaPoista
  40. Upea kilpailu!

    Menestykseen tarvitaan kansainvälistä yhteistyötä eri tahojen kanssa. Kansainväliset muotimessut, muotiblogit, suomalaisen suunnittelun tehokas markkinointi ja mainostus ovat hyviä vaihtoehtoja. Myös ekologisuus on nykyään suuressa arvossa, joten luonnollisuus ja ympäristön huomioiminen voisi olla valttikortti markkinoilla ja esiin nostamisen arvoinen. Inspiraatiota ja mielikuvia löytyy suomalaisesta luonnosta. Suomalaiselle muodille pitäisi luoda oma tunnettu ja selkeä brändi, jossa avainasemassa olisivat laatu, persoonallisuus, ylellisyys, klassisuus jne.
    Paras suomalainen muotibrändi on mielestäni Marimekko. Marimekko on tunnettu ympäri maailmaa ja vaatteet ovat persoonallisia, klassisia ja laadukkaita. Marimekko on muuntautumiskykyinen ja luova.

    Sähköpostiosoite: krista-koskinen@hotmail.com

    VastaaPoista
  41. Monet suomalaiset isot brändit ovat "maalaisen" oloisia, esim. Marimekko ja Nanso, eivätkä ne iske joka maan kolkassa. Esimerkiksi venäläiset rakastavat koreutta, jota nämä brändit eivät vaatetuksessa pahemmin tarjoa. Se ei silti tarkoita, etteikö Marimekkoa saisi kaupan myös Venäjällä.

    Mielestäni pienempiä brändejä pitäisi tukea enemmän ja niille pitäisi saada myyntipisteitä enemmän eri puolille maailmaa. Monet kaipaisivat lisää julkisuutta myös Suomessa. Korkeaa laatua olisi hyvä pitää yllä ja panostaa samalla myös istuvuuteen ja tyylikkyyteen, jotta vaatteista saadaan koko kansan vaatteita, eikä vain muotinäytösten kummallisuuksia.

    Marimekko on mielestäni Suomen vahvin muotibrändi. Sen pitää selkeästi oman linjansa ja sen tunnistaa heti.

    spacelina-giavinETjippii.fi

    VastaaPoista
  42. valtio voisi tukea pieniä nousevia merkkejä ja muutenkin muotiteollisuus kaipaisi tukea suuremmalta taholta.

    2or+byyat.

    osallistun 1. palkinnon arvontaan.

    mirjam_88 @ netti.fi

    VastaaPoista
  43. Kaikki mikä on laadukasta ja hyvää, myy, kunhan hinta on kohdallaan. Mainonta ja markkinointi ovat ne perinteiset keinot. Paras brändimme Suomessa on ilman muuta Marimekko, se on jo kansainvälinen ja varsin tunnettu. En osallistu lohdutuspalkintojen arvontaan.
    tulidesignETwippies.fi

    VastaaPoista
  44. Oikeanlainen mainonta ja verkostoituminen.

    Itse suosin IvanaHelsinkiä ja Marimekkoa.

    En osallistu lohdustuspalkinnon arvontaan. :)

    kuiskausETnetti.fi

    VastaaPoista
  45. suomalaiset muotisuunnittelijat enempi esille

    ruska8@luukku.com

    VastaaPoista
  46. Muotisuunnittelijat enempi maailmalle mainostamaan .Itse ihailem Marimekkoa.
    osallistun vain 1 palkinnon arvontaan
    sadepilvi@luukku.com

    VastaaPoista
  47. ivana helsinki.enemmän vaatteita koko kansalle ei ainoastaan mallivartalon omaaville naisille ja miehille.varmaan olisi maailmallakin tarvis,värejä myös rohkeasti kuoseihin,beigeä,ruskeaa ja vihreää jo liikaakin tarjolla.. maarit68@windowslive.com

    VastaaPoista
  48. Katri Niskasen töitä ulkomaille ja MARS! Kyllä sitten huomattaisiin muotimaailmassa myös tämä meidän pikkainen pläntti maa!
    Osallistun kahteen ensimmäiseen palkintoon.
    suvi.seppanenEThotmail.com

    VastaaPoista
  49. Uusilla, tuoreilla ja idearikkailla nuorilla muitisuunnittelijoilla on potentiaalia vaikka kuinka pitkälle kansainvälisillä markkinoilla

    VastaaPoista
  50. Rohkeasti vain kokeilemaan uutta ja erillaista, turkikset ovat maailmalla kovaa huutoa joten niillä ja nahalla voisi leikitellä erillaisia mekkoja ja takkiyhdistelmiä ja niihin sopivia nahkakoruja ja laukkuja.

    VastaaPoista
  51. Täällä on paljon potentiaalia muotiteollisuuden saralla, ja esimerkiksi monet vanhat yritykset ovat hoksanneet uudistaa vanhentunutta imagoaan, sekä palkanneet uusia nousevia kykyjä, mutta se ei näytä valitettavasti riittävän. Jostain syystä kuitenkin kaupallinen puoli ja markkinointi ei ole suomalaisten vahva puoli, vaikka designin puolesta rahkeita olisi menestykseen ulkomaillakin.
    Suomessa panostetaan paljon koulutukseen ja se on varmasti korkealuokkaista, mutta ehkä kouluissa täytyisi myös panostaa brändäykseen ja siihen, kuinka tähdätä tekemään kansainvälistä bisnestä. Myös rohkeista sijoittajista alalla on varmasti pulaa, sillä pelkkien henkilökohtaisten lainojen tai valtion yrittäjälainojen avulla tuskin päästään pyörittämään suurta tuotantoa. Myös uudet designerit voisivat tehdä rohkeammin yhteistyötä ja perustaa omien pikkuputiikkiensa sijaan isompia, monen hengen yrityksiä joissa voitaisiin yhdessä tähdätä maailmalle ja tuoda esille suomalaista muotia ja alan osaamista. Lopuksi vielä vertailun vuoksi: suomalaisen muotiteollisuuden vienti on n. 250 miljoonaa euroa, kun taas ruotsalaisilla vastaava luku on 1,2 miljardia euroa. Ehkäpä olisi aika alkaa ottamaan oppia rakkailta naapureiltamme..

    Mielestäni Samu-Jussi Kosken Samuji-merkki on tällä hetkellä paras muotibrändi; klassista, simppeliä ja ah, niin kaunista!

    En osallistu lohdutuspalkinnon arvontaan, sillä täältä pohjoisesta ei noin vain pääsekään piipahtamaan lounaalle Helsinkiin :D

    unaja03ETyahoo.com

    VastaaPoista
  52. Paola Suhonen. Se on siinä. Idearikas muoitisuunnittelij jolla on potentiaalia vaikka kuinka pitkälle.

    hassewETwippies.fi

    VastaaPoista
  53. Muotialaa tuetaan varsin huonosti ja kansainvälistyminen on paljolti suunnittelijan itsensä vastuulla. Suomi voisi viedä suunnittelua maailmalle esim ottamalla suunnittelijat mukaan kansainvälisten tapahtumien suunnitteluun ja osallistujen pukemiseen. Lisäksi Suomesta puuttuu kokonaan kanava, jossa suunnittelijat saataisiin edes ihan tavallisen suomalaisen tietoisuuteen.
    Itse olen tykästynyt ekobrändi Ainokaiseen. Herkkää ja simppeliä ja arvot kohdallaan.

    Osallistun myöd lohdutuspalkinnon arvontaan

    polarPISTEjuustoETgmail.com

    VastaaPoista
  54. Jotta suomalainen muotiteollisuus menestyisi kansainvälisesti, se tarvitsisi reilusti enemmän uskallusta. Taitavia tekijöitä ja suunnittelijoita on, mutta kukaan ei uskalla sijoittaa heihin rahaa. Toisin on esim. naapurimaassamme Ruotsissa, kun pohtii miten usein heiltä putkahtelee menestyviä brändejä maailmankartalle. Suomalainen muotiteollisuus kaipaisi jonkinlaista ilmeen nostatusta oikeanlaisella markkinoinnilla.

    Mielestäni paras suomalainen muotibrändi on IvanaHelsinki.

    ansun1ETluukku.com

    VastaaPoista
  55. Suomalainen muotiteollisuus tulee menestymään maailmalla - maailma ei vielä tosin ole valmis siihen. Olemme itsekin vielä hieman hukassa siinä, kuinka monelta oikeasti löytyy kaapistaan IvanaHelsingin vaatteita? Niin kauan, kun me suomalaistekaan emme usko tai edes kunnolla tunne muotiteollisuuttamme, ei muuallakaan niistä kiinnostuta. Marimekko on edelleen kuuluisin brändi, koska sitä oikeasti löytyy melkein jokaisesta suomalaisesta kodista - ja sydämestä! Ollaan ylpeitä suomalaisia maantieharmaine hiuksinemme ja unikko-laukkuinemme, ja varmasti meidätkin huomataan :)


    creamiiim@gmail.com

    VastaaPoista
  56. Millenium-palkinto voitaisiin korvata ja palkita sillä rahalla lupaavia, uusia innovatiivisia muoti- ja vaatetusalan yrityksiä ja suummittelijoita

    Ivana Helsinki on maailmalla menestynyt merkki.

    Osallistun kaikkiin kilpailuihin!

    pasilETlive.fi

    VastaaPoista
  57. Muodin koulutusta Suomessa voisi uudistaa, ja ehkä Aalto-yliopiston ja taideyliopistouudistuksen myötä näin käykin. Muodin olisi aika lunastaa paikkansa taiteen lajina toisten visuaalisten taiteiden joukossa.

    Mert Otsamo on lahjakas nuori suunnittelija, jota kannattaisi suunnata ulkomaille entistä enempi.

    Osallistun kahteen ekaan, täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella kun asun.

    omenaliina @ gmail.com

    VastaaPoista
  58. Lisää suomalaisia naismalleja,koulutus kuntoon.Tosi hyvä brändi.
    Muikunperkuukone.



    niilotapETgmail.com

    VastaaPoista
  59. Koulutuksesta kaikki lähtee. Stipendejä ja avustuksia esim ulkomailla opiskeleville. Tytär opiskelee Lontoossa kenkäsuunnittelua ja olisi hienoa että Suomessa odotettaisiin että hän tulee valmistuttuaan takaisin ja helpotettaisiin todella raskasta taloudellista taakkaa että voisi opiskella täysipainoisesti. Jos tuki tulisi Suomesta, olisi varmaan enemmän intoa tulla tänne eikä jäädä ulkomaille. Useimmilla isoilla brändeillä on oikeasti parhaat mahdolliset taloudelliset edellytykset markkinointiin ulkomailla, mutta outoa että sinne ei mennä agressiivisemmin. Epämiellyttävää, mutta totta, että jo valmiiksi rikkaille julkkiksille pitäisi tarjota vaatteita ja asusteita, sillä usein ne sitten mainitaan kansainvälisissä lehdissä. Suosikkini on Minna Parikka, joka on jo ilman tyrkyttämistä päässyt kansainvälisiin lehtiin kun julkkikset on pitäneet hänen vaatteista ja asusteista. Ja kieltämättä, eiköhän se ole Marimekko se menestynein ja onnistunen brändi mutta onhan heillä jo vuosikymmenien kokemus. Tämäpäivänä ei vain voi enää odottaa vuosikymmeniä. Osallistun 1. ja 2. palkinnon arvontaan, kun asun täällä jossain. prince.4everETpp.inet.fi

    VastaaPoista
  60. Enemmän saisi olla semmoista, että ihmisen kädestä otetaan kiinni, että tule tänne, niin voitais kannustaa sitten paremmin kaikkia tulevia taiteelijoita.
    Jotka sitten menestyvät rohkeilla töillään maailmalla. Koska erinlainen mallisto, työ taikka taulu saa enemmän näkyvyyttä ja arvostusta nyky päivänä.

    Marimekko se taitaa olla se ykkönen.

    1 ja 2 Kilpailun arvontoihin osallistun.
    3 on kyllä kiva ja houkutteleva :) Mutta kun kilometrejä on niin paljon välissä :D

    VastaaPoista
  61. Mainostamalla enemmän euroopassa.
    Tällä hetkellä parhaita ovat ekologiset lastenvaatteet suomesta. En osallistu lohdutuspalkinnon arvontaan, sillä asun kaukana.

    tittin_elamaaETluukku.com

    VastaaPoista
  62. Suomalaisia opiskelijoita pitäisi kannustaa vielä enemmän ulkomaille harjoitteluun ja opiskelemaan. Suomalainen muotiteollisuus voisi järjestää jonkin kivan tapahtuman joka huomataan tai keksiä jonkin älyttömän tuotteen, joka myy kuin häkä vrt. Crocks, Onepice.

    Tunnetuin merkki Marimekko, sen pitkän historian takia.

    Jätän väliin lohdutuspalkinnon, kun olen täällä korvessa.

    nyssetulee ET luukku.com

    VastaaPoista
  63. Tarvittaisiin kontakteja,jotka auttaisivat nuoria suunnittelijoita markkinoimaan itseään ulkomailla. Myös mainontaa Euroopassa pitäisi lisätä.

    Itse ihailen todella paljon Minna Parikan kenkiä, kenkä hullu kun olen. Niissä on selkeä, oma tyyli, mutta silti ne ovat iättömällä tavalla tyylikkäitä.

    Myös minä jätän lohdutuspalkinnon väliin.

    pippuriluukku ET jippii.fi

    VastaaPoista
  64. Markkinointiin ja mainontaan pitäisi panostaa enemmän. Minna Parikka tulee pärjäämään.
    zimilyETluukku.com

    VastaaPoista
  65. Ensinnäkin nykyiset vaatteet on niin hirveitä... tiedän monta pikkutyttöä jotka ompelevat itse upeampia malleja kuin mitä Suomen muotiteollisuus tuottaa...

    ja joku esim. Marimekon mainostus ulkomaalaisille; oikeasti he ajattelee vain WTF...

    Tämän tsydeemin lähetysnappi ei muuten taida toimia (tuli joku ihme-error), mut ehkä nyt myöhemmin toimii?

    VastaaPoista
  66. Osa suomalaisesta muotiteollisuudesta voisi keskittyä uusien materiaalien kehitystyöhön, sillä täysin uusia mielenkiintoisia asuja on helpompi luoda, kun pohja mille rakennetaan on täysin neitseellinen.

    Aki Choklatin kengät ovat loistava esimerkki suomalaisesta laatutuotteesta.

    Osallistun lohdutuspalkinnon arvontaan.

    jkekala1@welho.com

    VastaaPoista
  67. Muotia voisi markkinoida runsaasti enemmän ulkomailla.

    Paras brändi Ril´s.

    Osallistun vain kahden ensimmäisen arvontaan.

    kittenfiETyahoo.com

    VastaaPoista
  68. enemmän näkyvyyttä ulkomilla näyttelyitä yms

    VastaaPoista
  69. Suunnittelusta kansainvälisempää: ei "Suomen oloihin kelpaavaa" vaatetusta tai muuta muotikamaa. Otettaisiin siis enemmän huomioon muun maailman kulttuuri, vuodenajat tms.

    Paras suomalainen muotibrändi on tällä hetkellä Marimekko, mutta en näkisi syytä miksei esimerkiksi Katri Niskasen tapaiset kotimaassa menestyvät nuoret suunnittelijat menestyisi tulevaisuudessa myös maailmalla.

    maari5ETluukku.com
    En osallistu lohdutuspalkinnon arvontaan

    VastaaPoista
  70. Paras suomalainen muotibrändi perustuu edelleen Marimekkoon. Tämä tuntuu olevan ainoa ulkomailla tunnettu suomalainen brändi.

    Jos suomalaiset haluaisivat menestyä muotimarkkinoilla, valtion tulisi osallistua tähän tavalla tai toisella. Sen vielä sanon, että eläinten oikeuksia kunnioittava ja luontoa säästävä muoti iskostuu ihmisten sydämiin ja on suuressa huudossa tälläkin hetkellä.

    krista_kisumisu89@jippii.fi

    VastaaPoista
  71. Omasta mielestäni ehkä markkinointi edesauttaisi paljon... jos nyt miettii monia maailmalla suosittuja muotimerkkejä ja heidän nettimainontaa mm. Facebookissa, Twitterissä, blogeissa ym niin ei ihme, että ihmiset löytävät nämä brändit kun niistä puhutaan kaikkialla! Kun taas suomalaiset brändit eivät sosiaalisen median markkinointikanavaa käytä niin paljon hyväkseen ja jos käyttävät, niin lähinnä Suomen markkinoilla.

    Eli kyllä pitäisi vähän enemmän vaan änkeä sitä nimeä world wide webbiin ja vaihtaa suomenkieliset mainospuheet englanninkielisiin, jos haluaa tavoittaa planeetan muita ihmisiä.

    Paras suomalainen muotibrändi... pakko melkein sanoa FINSK, ihan siitä syystä että siinä koko paketti toimii - eli toisinsanoen se on maailmanlaajuisesti tunnettu ja arvostettu merkki. Marimekko on tietenkin upea nimi myös, tosin viime vuosina vähän hiljaisempaa ollut ja tuleeko Marimekon luomuksia vastaan usein maailman huippubloggaajilla ja julkkiksilla? Ei.

    saraETgetpalmd.com

    VastaaPoista
  72. Koulutuspaikkojen ja markkinoinnin lisääminen luultavasti auttaisivat tunnettavuuden lisäämisessä. Pienestä Suomesta kun ei kovasti maailmalla vielä tiedetä, varsinkaan vaatesuunnittelun osalta.

    Suosikeiksi on sanottava Tiia Vanhatapio ja Katri Niskanen.

    Osallistun 1&2 palkintojen arvontaan.

    dbd.lilyETgmail.com

    VastaaPoista
  73. jopa marimekko on tavan tallaajalle ulkomailla vieras. Mutta kyllä tarpeeksi upea ja trendikäs tuote pärjää hyvällä markkinoinnilla. Markkinointi on kaiken A & O.

    ebdyanne1973@hotmail.co.uk

    VastaaPoista
  74. Meidän muotoilijoiden ja suunnittelijoiden tulisi jättä fiktionaariset ajatuksensa roskakoppaan ja ottaa virikkeita ja ajatuksia menneen ajan sunnittelijoista ja muotilijoista
    ja toteuttaa sitä kautta omaa tyyliään. Muovi ei ole enää muotia, eikä kasaan kyhätyt kankaat vaan nyt vaaditaan rypistymättömiä ja kestäviä kankaita niin vaatteissa kuin huonekaluissa ja tekstiileissä yleensä. Ryhtiä ja rakkautta samassa paketissa.

    VastaaPoista
  75. Suomessa on paljon hyviä suunnittelijoita. Heille kilpailuja ja rohkaisua maailmalle. He pärjäävät kyllä..

    Marimekko on kuuluisa suomalainen. Brändinä toimii edelleen ja auttaa myös noita uusia suunnittelijoita alkuun.. ;)

    piia.eskolaETluukku.com

    VastaaPoista
  76. Luulisinpa, että ruotsalaisten merkkien menestys maailmalla perustuu aika pitkälti siihen, että niiden potentiaali on nähty kotimaassa. Niitä on tuettu, arvostettu, kulutettu ja niihin on sijoitettu. Suomessa muotiteollisuuteen ei yksinkertaisesti suhtauduta vielä samalla tavalla. Siinä missä esim. jotkut it-yritykset nähdään potentiaalisina menestyjinä ja niitä tuetaan, ei muotiteollisuuden mahdollisuuksia nähdä. Ei tarvitse mennä kuin Helsingin keskustan Stokkalle nähdäkseen, millaisena suomalaisten vaatemerkkien kyky myydä nähdään. Ruotsalaisella Filippa K -merkillä on käytössään isompi osasto kuin nousevilla suomalaisilla merkeillä (Samuji, IvanaHelsinki, Katri Niskanen, Tiia Vanhatapio jne...) yhteensä. Noilla merkeillä on käytössään suunnilleen yksi rekki per merkki. Tuo on vain yksi esimerkki siitä, kuinka Suomessa muotiteollisuutta tunnutaan pitävän pienen luokan näpertelynä. Kotimaan tuki auttaa varmasti melkoisesti siinä, kun jokin vaatemerkki yrittää saada näkyvyyttä kansainvälisillä markkinoilla. Luin vähän aikaa sitten, että pelkästään kansainvälisille myyntimessuille osallistuminen maksaa noin 5000 euroa. Melko suuri sijoitus jollekin aloittevalla vaatemerkille. Asiassa auttaisi monen eri tekijän yhteispeli. Esimerkiksi se, että valtio tukisi, kaupat ottaisivat valikoimiinsa, sijoittajat sijoittaisivat ja suomalaiset kuluttajat ostaisivat.

    En tiedä parhaasta vaatebrändistä, kiinnostavia on monen monta. Sanotaan vaikka: Lumi Accessories

    Osallistun kahden ensimmäisen palkinnon arvontaan.

    rismiraETgmail.com

    VastaaPoista
  77. Marimekko on kova sana myös ulkomaalaisten silmin.
    Ja mielikuvitus valloilleen,isoja näyttäviä kuvioita ja värejä mukaan.
    osallitun myös lohdutuspalkinnon arv.

    VastaaPoista
  78. Kilpailu on päättynyt. Kiitos osallistujille. Kommentointia ja keskutelua voi toki jatkaa.

    VastaaPoista
  79. Kyllä se Marimekko on värikkyydellään muista erottuva, mutta Ivana Helsinki seuraa hyvää vauhtia perässä.

    Osallistun kahteen ensimmäiseen kilpailuun.

    metelapaEThotmail.com

    VastaaPoista