Matkani jatkui Oslosta suoraan Tukholmaan ja uuteen Marimekon myymälään. Marimekko on ollut Tukholmassa perinteisesti Osloa paremmin esillä ja valikoima on ollut laajempi. Brändin oma myymälä on löytynyt Norrmalmstorgetilta, mutta viime syksyn lopussa aukesi uusi myymälä hienosto-ostoskeskus Sturegallerianissa.
Sturegallerian on monille suomalaisille tuttu Tukholman ytimessä sijaitseva keskikokoinen ostoskeskus, jota voi ehkä parhaiten verrata Kämppiin Helsingissä. Tosin tuotemerkkejä on tarjolla liikkeissä enemmän ja tarjolla on myös sellaisia arvokkaampia brändejä, joita Suomeen ei ole tuotu maahan. Sturegallerian on pyrkinyt viime vuosina uudistamaan hieman tätimäistä imagoaan, jossa hienostorouvat käyvät shoppailemassa. Uudistus on onnistunut, sillä kauppakeskuksen fyysisten uudistuken ohella myös asiakaskunta on nuorentunut ja liikkeissä näkyy paljon nuoria.
Uusi concept store pääsee isojen huippubrändien viereen ja kukkarolle esimerkiksi Kenzoa tai Woolrichia edullisemmat tuotteet pääsevät hyvään seuraan. Myymälä yrittää houkutella asiakkaita rohkeilla väreillä ja kouseilla. Tuotteita on esillä vain rajatusti ja etenkin nuorekkaammat mekot on tarjolla paraatipaikalla. Myymälän asettelu on onnistunut ja asiakaspalvelu tuntuu suomalaiseen makuun jopa pelottavalta, kun asiakkaaseen tartutaan heti ovelta henkilökohtaisesti.
Asiakkaita myymälässä oli iltapäivällä muutamia ja myyjiä kolme. Asiakaspalvelu oli iloista ja positiivista. Myyjältä sujui ruotsi hyvin, mutta englanti ei ollut ihan samalla tasolla kuin useimmilla myyjillä. Myyjän ammattitaito oli kuitenkin kohdallaan, sillä hän osasi yhdistää vaatekappaleet suunnittelijoihin ja tiesi myös yrityksen taustoista. Myyjällä oli myös selvää silmää tuotteiden onnistuneeseen yhdistelemiseen. Tuotteiden myynnissä korostettiin skandinavisuutta ja vahvoja printtejä. Kuitenkaan suomalaisuutta ei maittu sanallakaan muualla kuin tavaratalon verkkosivuilla. Ehkä ruotsalaisiin asiakkaisiin puree paremmin vahva skandinaavinen design eikä niinkään suomalaisuus. Tavallaan harhaanjohtavaa, mutta lopulta myynti ratkaisee.
Kokonaisuutena Sturegallerianin myymälä oli positiivinen yllätys, joka onnistuu tuomaan Marimekkoa viimein tutuksi myös varakkaammille tukholmalaisille. Pientä kehitettävää myyntityössä oli, mutta muuten kaikki toimi odotusten mukaisesti. Toivotaan Marimekolle onnea maailmalle, sillä vain sitä kautta brändi voi menestyä myös tulevaisuudessa ja kerätä kansainvälistä näkyvyyttä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti